Semantik web olarak da tanımlanan web 3.0 teknolojileri internetteki bilgilerin sadece insanlar tarafından değil makineler tarafından da anlaşılabildiği özellikle kullanıcının doğrudan ihiyacına göre arama yapma imkanını sunan yani sadece arama yapılan konuyla ilgili sonuçları listeleyen bir ağ adıdır diyebiliriz. Google drive üzerinden anket hazırlamak ve bu anketi depolamak yine web 3.0’ın sunduğu imkanlardan birisidir.

Mahmoudi ve diğerlerine (2008) göre semantik web:

Mimari                                  : uçlar arası,

Kullanıcı                               : Makine

Veri                                        : Semantik Yapılandırma

Arama                                   :  İçerik Tabanlı

Arama Materyali                : Gerçek dünyada var olan objeler

Dil                                           : RDF, RSS,OWL

Linkler                                  :  Kompleks Kavram

İndeksleme                          : Kelime ve n-gram tabanlı

Veri Çağırma                        : Link tabanlı

Sınıflandırma                      : Bağlantı Tabanlı

Sorgu Genişliği                   : Ontoloji Tabanlı

   İnternette kullanıcı arama yapmak istediği konu ile ilgili fazla zaman kaybetmekteydi. Web 3.0 teknolojisi ile yani semantik(akıllı) arama ile birlikte sadece yapılan konu ile ilgili sonuçlar listelenecek ve konu dışı sonuçlar dahil olmayacağından kullanıcı zaman kaybı yaşamayacağı anlamına gelmektedir. Makinalar kullanıcılar tarafından sanal dünyaya girilen arama girdilerini hafızalarına alarak kullanıcının aynı konuyla ilgili bir dahaki arama yapması esnasında onunla ilgili listelemeler yapmaktadır. Bilişim yazarı Nicholas Carr Web 3.0 teknolojisi için “insan gibi düşünecek” ibaresini kullanmıştır. Web 3.0 sezgi sahibi yapay zeka olmasıyla birlikte semantik ya da ontolojik web olmasından ötürü kullanıcı direkt aradığı konuya yönlendiriliyor diyebiliriz. Kullanıcı Web 3.0 teknoloji sayesinde bilgi kirliliği arasında kaybolmadan aradığı konuya doğrudan yönlendirilmektedir. Son günlerde semantik web ile yaşanan yeniliklerden biri ise Yandex adlı arama motorunun semantik aramayı öne sürmesidir. Dahası Google ve Facebook gibi şirketler semantik metin aramasından sonra işi daha da ilerletmek adına resim ve fotografları da semantik aramayla aratma üzerine çalıştıklarını ilan etmişlerdir.Hatta videolar bile artık bu yöntemle aranır hale gelecektir. Farzedin ki Charlotte Bronte’nin Jane Eyre kitabını incelemek için arama motorunda arattınız. Google arama motoruna Charlotte Bronte yazdığınızda tarayıcı size bu yazarın kitaplarını listeleyecek; yani işinize yarayan ilgi alanınza göre bilgilerle muhatap olacaksınız. IOS firmasının IPhone aracılığıyla piyasaya sürdüğü Siri uygulaması da yapay zekayla çalışan ajanlardan birisidir. Kullanıcı Siri’ye “Hey, Siri vizyona giren en son filmler nedir” diye sorduğunda Siri soruyla ilgili web sitelerini doğrudan kullanıcının hizmetine listelemektedir. Aynı zamanda özellikle dil öğrencilerinin yararlanacağı faydalı bir uygulamadır; zira Siri uygulamasının dil seçeneği mevcut olup kullanıcı örneğin İngilizce’yi seçerek Siri’ye İngilizce soru yöneltip akabinde İngilizce cevap alabilir; yani sınırlı bir dialog gerçekleştirilebilir.

Semantik alanında çalışmalar sürdürülmektedir. İngiltere tabanlı Garlik www.garlik.com dünyadaki kişisel verinin kontrolü için web 3.0 semantik ağları kullanmakta olup kişiler hakkındaki bilgileri sunmaktadır. Diğer semantik ağlara örnek siteler sırasıyla;

food.yahoo.com

www.teranado.com

www.joost.com

Kaynakça

http://docplayer.biz.tr/4757977-Semantgk-web-web-3-0-ve-eggtgm-amacli-kullanimi.html

http://www.acarindex.com/dosyalar/makale/acarindex-1423877238.pdf

https://dralabay.wordpress.com/2014/08/29/web-teknolojilerinin-gelisimi-ve-hayatimiza-etkileri/